CODUL DE ETICĂ

ȘI DEONTOLOGIE PROFESIONALĂ UNIVERSITARĂ

CAPITOLUL I

Obiective și scop

Art. 1.

(1) Universitatea “Nicolae Titulescu” din București (în continuare, Universitatea), ca instituție care acționează în beneficiul societății, asigură un mediu academic liber de ingerințe politice, religioase și de statut socio-economic, aspect care impune elaborarea unui set de norme etice și deontologice care să genereze și să întrețină o atmosferă bazată pe relații interumane corecte și echitabile.

(2) Principiile de morală și etică întrunite în Codul de etică și deontologie profesională universitară (în continuare, Codul de etică) sunt destinate reglementării relațiilor dintre membrii comunității universitare, precum și a relațiilor membrilor comunității universitare cu instituțiile și persoanele juridice sau fizice din afara sa. Codul de etică funcționează ca un ghid de dezvoltare a relațiilor etice în mediul profesional ce implică membrii comunității universitare.

(3) Comunitatea universitară este compusă din studenții tuturor formelor de studii, cursanți, personalul didactic și personalul de cercetare (numite, în continuare, personalul didactic și de cercetare), personalul didactic și personalul de cercetare auxiliar (numite, în continuare, personalul didactic și de cercetare auxiliar), precum și personalul administrativ.

(4) Personalul didactic şi de cercetare pensionat din Universitate, precum şi absolvenţii acesteia (alumni), dacă nu solicită contrariul, rămân membri ai comunității universitare lato sensu, fără a deţine prerogative decizionale sau drepturi elective. 

(5) Din comunitatea universitară lato sensu fac parte și persoanele cărora le-au fost conferite titluri onorifice prin hotărâre a senatului universitar.

(6) Spațiul universitar este constituit din totalitatea edificiilor, terenurilor, institutelor de cercetare, campusurilor universitare, precum și dotările aferente, folosite de Universitate, indiferent de titlul juridic sub care aceasta este îndreptățită să le utilizeze.

Art. 2.

(1) Codul de etică nu se substituie legislației și regulamentelor interne și nici nu poate contraveni acestora. Codul de etică este anexă și completează Carta Universității, respectă prevederile sale și este obligatoriu pentru toți membrii comunității universitare. Membrii comunității universitare sunt obligați să respecte Codul de etică, legislația specifică învățământului, Codul muncii și toate celelalte dispoziții legale care reglementează activitatea educativ-profesională și de cercetare.

(2) Codul de etică are la bază reglementările Legii nr. 199/2023 a învățământului universitar (în continuare, Legea învățământului universitar), având caracter obligatoriu.

(3) Dispozițiile Codului de etică nu trebuie interpretate în sensul restrângerii unor drepturi conferite expres prin lege sau prin contractul individual de muncă.

Art. 3.

(1) Codul de etică are rolul de a preveni încălcarea normelor eticii universitare și a bunei conduite în cercetarea științifică. Responsabilitatea şi obligativitatea respectării normelor de etică şi deontologie universitară revin membrilor comunităţii universitare.

(2) Codul de etică nu trebuie folosit pentru supunerea subalternilor ori subminarea superiorilor. Acesta trebuie respectat în litera și spiritul său, pentru crearea și dezvoltarea unui climat intelectual propice desfășurării unor activități didactice și de cercetare competitive pe plan național și internațional.

(3) Codul de etică are drept scop creşterea calităţii în procesul educaţional şi de cercetare, precum şi consolidarea unui climat de încredere şi respect la nivelul comunităţii universitare, prin reglementarea conduitei membrilor comunităţii universitare, furnizând principii şi valori pe baza cărora se pot stabili modele de comportament, de coeziune şi de valorizare a potenţialului comunităţii academice.

CAPITOLUL II

Principii fundamentale

 Art. 4

Principiile aplicabile eticii şi deontologiei universitare sunt:

  1. a) principiul libertăţii academice;
  2. b) principiul răspunderii publice;
  3. c) principiul echităţii;
  4. d) principiul nediscriminării şi egalităţii de şanse;
  5. e) principiul transparenţei;
  6. f) principiul integrităţii morale şi profesionale;
  7. g) principiul dreptului la apărare;
  8. h) principiul independenţei faţă de orice influenţă morală, ştiinţifică, religioasă, politică, economică sau de altă natură în activitatea didactică sau ştiinţifică;
  9. i) principiul respectării drepturilor şi libertăţilor membrilor comunităţii universitare;
  10. j) principiul responsabilităţii morale, sociale şi profesionale;
  11. k) principiul garantării identităţii culturale a tuturor membrilor comunităţii academice şi a dialogului intercultural;
  12. l) principiul imparţialităţii şi al obiectivităţii;
  13. m) principiul promovării interesului superior al beneficiarului direct.

Art. 5

În sensul prezentului cod, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

  1. a) coautor al unei publicaţii– orice persoană nominalizată în lista de autori a unei publicaţii ştiinţifice;
  2. b) confecţionarea de rezultate sau date– raportarea de rezultate sau date fictive, care nu sunt rezultatul real al unei activităţi de cercetare-dezvoltare;
  3. c) falsificarea de rezultate sau date– raportarea selectivă sau respingerea datelor ori a rezultatelor nedorite, manipularea reprezentărilor sau a ilustraţiilor, alterarea aparatului experimental ori numeric pentru a obţine datele dorite, fără a raporta alterările efectuate, în scopul denaturării adevărului ştiinţific;
  4. d) plagiatul– prezentarea drept creaţie sau contribuţie ştiinţifică pretins personală într-o operă scrisă, inclusiv în format electronic, a unor texte, idei, demonstraţii, date, teorii, rezultate sau metode ştiinţifice preluate din opere scrise, inclusiv în format electronic, ale altor autori, fără a menţiona acest lucru şi fără a face trimitere la sursele originale;
  5. e) autoplagiatul– republicarea unor părţi substanţiale din propriile publicaţii anterioare, inclusiv traduceri, fără a indica în mod corespunzător sau a cita originalul.

CAPITOLUL III

Monitorizarea şi controlul aplicării

normelor de etică şi deontologie universitară

Art. 6

(1) La nivelul Universității se înfiinţează Comisia de etică și deontologie universitară, cu un mandat de 4 ani. Comisia de etică și deontologie universitară (în continuare, Comisia de etică) acţionează independent faţă de orice altă structură sau persoană din cadrul Universității.

(2) Organizarea și atribuțiile Comisiei de etică, precum și procedura de soluționare a sesizărilor este reglementată prin Regulamentul Comisiei de etică și deontologie universitară din cadrul Universității.

(3) Regulamentul Comisiei de etică și deontologie profesională universitară este aprobat în senatul universitar.

Art. 7

Comisia de etică, constituită în scopul prevenirii şi eliminării faptelor care pot genera elemente sau practici lipsite de etică, analizează sesizările cu privire la săvârşirea faptelor ce pot constitui abateri de la etica şi deontologia universitară. Comisia de etică garantează dreptul oricărei persoane de a beneficia de un tratament imparţial, echitabil şi obiectiv.

Art. 8

Încălcările normelor de etică şi deontologie universitară din cadrul Universității se verifică de Comisia de etică. Orice persoană poate sesiza Comisia de etică cu privire la săvârşirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica şi deontologia universitară. Sesizarea se face în scris sau online şi se înregistrează la registratura Universității, indiferent dacă aceasta este admisibilă sau inadmisibilă.

Art. 9

Hotărârile Comisiei de etică, de admitere sau respingere, pot fi contestate la Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (în continuare, CNATDCU) şi la Comisia Naţională de Etică a Managementului Universitar (în continuare, CNEMU).

CAPITOLUL IV

Norme generale de etică şi deontologie universitară

 SECŢIUNEA 1

Dispoziţii generale

Art. 10

Normele prevăzute de prezentul cod sunt obligatorii pentru comunitatea universitară și completează dispozițiile Codului din 2024 cadru de etică și deontologie universitară.

Art. 11

Normele de etică şi deontologie universitară includ:

  1. a) norme de etică şi deontologie în activitatea didactică şi de cercetare universitară;
  2. b) norme de etică şi deontologie în activitatea de comunicare, publicare, diseminare şi popularizare ştiinţifică;
  3. c) norme de etică şi deontologie în exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere;
  4. d) norme de etică şi deontologie privind respectarea fiinţei şi demnităţii umane;
  5. e) norme de etică şi deontologie aplicabile studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanţi.

 

SECŢIUNEA 2

Norme de etică şi deontologie

în activitatea didactică şi de cercetare universitară

Art. 12

În activitatea didactică şi de cercetare universitară, normele de etică şi deontologie obligă personalul didactic şi de cercetare:

  1. a) să raporteze rezultate sau date reale ale unei activităţi de cercetare-dezvoltare proprii;
  2. b) să raporteze date experimentale, date obţinute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori date sau rezultate obţinute prin calcule analitice ori raţionamente deductive, ca rezultat al activităţii proprii;
  3. c) să se abţină de la orice activitate care îngreunează, împiedică sau sabotează activitatea didactică sau de cercetare a altor persoane, inclusiv prin blocarea nejustificată a accesului la spaţiile destinate cercetării universitare, prin avarierea, distrugerea ori manipularea aparaturii experimentale, a echipamentului, a documentelor, a programelor de calculator, a datelor în format electronic, a substanţelor organice sau anorganice ori a materiei vii necesare altor persoane pentru derularea, realizarea sau finalizarea activităţilor didactice sau de cercetare;
  4. d) să respecte regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor şi să dezvăluie situaţiile de conflicte de interese sau incompatibilităţi în activitatea de evaluare;
  5. e) să respecte confidenţialitatea în evaluare;
  6. f) să se abţină de la orice faptă de discriminare, în cadrul evaluărilor, pe criteriile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. g) să fie obiectiv în derularea procedurilor de evaluare. În activitatea didactică, evaluarea şi notarea performanţelor şi realizărilor academice ale beneficiarilor direcţi trebuie să respecte politicile de notare ale Universității şi criteriile de notare prestabilite;
  8. h) să nu plagieze, existând obligaţia de a indica toate sursele bibliografice utilizate;
  9. i) să respecte prevederile şi procedurile legale care privesc etica şi deontologia universitară prevăzute în prezentul cod;
  10. j) să pună în aplicare sancţiunile stabilite de Comisia de etică, de CNATDCU sau, după caz, de CNEMU;
  11. k) să menţioneze în rezultatele cercetării toate persoanele care şi-au dat acordul şi au fost implicate în activitatea de elaborare a cercetării sau creaţiei intelectuale, acestea urmând să beneficieze de toate drepturile care decurg din aceasta.

 

SECŢIUNEA 3

Norme de etică şi deontologie în activitatea de comunicare, publicare, diseminare şi popularizare ştiinţifică

Art. 13

În activitatea de comunicare, publicare, diseminare şi popularizare ştiinţifică, normele de etică şi deontologie obligă toţi membrii comunităţii academice la:

  1. a) obţinerea acordului unei persoane pentru includerea în lista de autori a unei publicaţii ştiinţifice;
  2. b) publicarea sau diseminarea unor rezultate, ipoteze, teorii ori metode ştiinţifice nepublicate cu obţinerea acordului tuturor autorilor;
  3. c) scrierea de informaţii corecte şi reale în solicitările de granturi sau de finanţare, în dosarele de candidatură pentru abilitare, respectiv în dosarele de candidatură pentru posturi didactice sau de cercetare;
  4. d) acceptarea şi menţionarea în rezultatul cercetării ca autori doar a persoanelor care au participat efectiv la elaborarea acestuia, precum şi menţionarea tuturor persoanelor implicate, după obţinerea acordului acestora, în activitatea de elaborare a cercetării.

 

SECŢIUNEA 4

Norme de etică şi deontologie în exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere

Art. 14

În exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere, normele de etică şi deontologie obligă personalul care exercită funcţii de conducere în Universitate la:

  1. a) respectarea regimului juridic al răspunderii publice;
  2. b) abţinerea invocării funcţiei în vederea obţinerii calităţii de autor sau coautor al publicaţiilor persoanelor din subordine;
  3. c) interzicerea folosirii autorităţii pentru a obţine salarizare, remunerare sau alte beneficii materiale din proiectele de cercetare-dezvoltare conduse ori coordonate de persoane din subordine;
  4. d) interzicerea folosirii autorităţii pentru a obţine calitatea de autor sau coautor al publicaţiilor persoanelor din subordine ori pentru a obţine salarizare, remunerare sau alte beneficii materiale pentru soţi, afini ori rude până la gradul al III-lea inclusiv;
  5. e) interzicerea obstrucţionării activităţii Comisiei de etică sau a unei comisii de analiză în cursul cercetării unor abateri de la etica şi deontologia universitară;
  6. f) respectarea prevederilor şi procedurilor legale care privesc etica şi deontologia universitară prevăzute în prezentul cod;
  7. g) punerea în aplicare a sancţiunilor stabilite de Comisia de etică universitară, de CNATDCU sau, după caz, de CNEMU.

Art. 15

Normele de etică şi deontologie referitoare la respectarea fiinţei şi demnităţii umane obligă membrii comunităţii academice la:

  1. a) respectarea dreptului la educaţie al beneficiarilor direcţi;
  2. b) respectarea drepturilor tuturor membrilor comunităţii academice;
  3. c) abţinerea de la agresiuni verbale, fizice şi tratamente umilitoare atât asupra beneficiarilor direcţi ai educaţiei, cât şi a celorlalţi membri ai comunităţii academice;
  4. d) interzicerea solicitării, acceptării sau colectării unor sume de bani ori cadouri sau prestarea anumitor servicii în vederea obţinerii de tratament preferenţial sau alte avantaje;
  5. e) respectarea demnităţii beneficiarilor direcţi ai dreptului la educaţie şi a prestigiului profesiei;
  6. f) recunoaşterea profesiei, a responsabilităţii şi a încrederii conferite de societate, precum şi a obligaţiilor interne ce derivă din această încredere;
  7. g) interzicerea oricărei forme de exploatare, hărţuire de orice fel sau discriminare pe motive politice, de rasă, religie, sex, orientare sexuală, origine naţională, statut marital, handicap şi/sau condiţie medicală, vârstă, cetăţenie sau alte motive arbitrare sau personale;
  8. h) respect, onestitate, integritate, solidaritate, cooperare, cinste şi corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială şi relaţii colegiale;
  9. i) interzicerea pretinderii, obținerii, promiterii, oferirii sau prestării de favoruri de natură sexuală în legătură cu îndeplinirea sau neîndeplinirea îndatoririlor derivate din calitatea de membru al comunității academice;
  10. j) interzicerea pretinderii sau obținerii de favoruri sexuale, profitând de exercitarea unei funcții de autoritate sau de superioritate derivată din relațiile de muncă sau din relații similare.

 

SECŢIUNEA 5

Norme de etică şi deontologie aplicabile studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanţi

Art. 16

În exercitarea calităţii de studenţi, studenţi-doctoranzi, cercetători postdoctoranzi sau cursanţi, normele de etică şi deontologie îi obligă la:

  1. a) respectarea drepturilor de autor ale altor persoane în lucrările elaborate;
  2. b) elaborarea şi susţinerea de lucrări originale de evaluare la nivel de disciplină şi lucrări originale de finalizare a studiilor;
  3. c) respectarea normelor generale de etică şi deontologie ale comunităţii universitare.

 

SECŢIUNEA 6

Conflictul de interese

Art. 17

Reprezintă conflict de interese următoarele situaţii:

  1. a) ocuparea concomitentă de funcţii de către persoanele care se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv, în situaţia în care unul se află faţă de celălalt într-o poziţie directă de conducere, control, autoritate sau evaluare instituţională la orice nivel în Universitate;
  2. b) participarea în calitate de membru în comisii de doctorat, comisii de evaluare sau comisii de concurs, în situaţia în care decizia vizează soţii, rudele sau afinii până la gradul al III-lea inclusiv;
  3. c) participarea în cadrul aceleiaşi comisii, constituită conform legii, a persoanelor care au calitatea de soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al III-lea inclusiv;
  4. d) participarea unei persoane, care are calitatea de membru în comisii ale Ministerului Educaţiei, la analizarea unei situaţii care are legătură cu instituţia din care face parte ca membru al comunităţii academice.

 

SECŢIUNEA 7

Incompatibilităţi

Art. 18

Incompatibilitatea este reprezentată de următoarele situaţii:

  1. a) o persoană deţine sau exercită în cumul funcţiile de conducere de rector, de prorector, de decan, de prodecan, de director de departament sau director de unitate de cercetare-dezvoltare, proiectare sau microproducţie, director de filială/extensie universitară sau funcţia de preşedinte al senatului universitar şi o funcţie de conducere prevăzută la art. 131 alin. (2) din Legea învățământului superior;
  2. b) o persoană deţine sau exercită una dintre funcţiile de conducere de rector, de prorector, de decan, de prodecan, de director de departament sau director de filială/extensie universitară şi este numită sau aleasă în funcţia de ministru, secretar de stat, primar, viceprimar, preşedinte al consiliului judeţean;
  3. c) un ordonator de credite din cadrul Universității deţine sau exercită, în paralel, o altă funcţie în calitate de ordonator de credite al unei instituţii publice centrale sau locale;
  4. d) o persoană deţine în cumul calitatea de membru în consiliul de administraţie al Universității şi calitatea de asociat sau acţionar la o societate înfiinţată de Universitate în condiţiile prevăzute la art. 16 alin. (1) din Legea învățământului superior.

Art. 19

(1) Persoanele aflate în situaţia de incompatibilitate au la dispoziţie 15 zile pentru eliminarea situaţiei de incompatibilitate, inclusiv prin suspendarea din una dintre funcţii.

(2) În cazul existenţei unui conflict de interese, cadrul didactic sau de cercetare este obligat să înceteze realizarea oricărei activităţi prevăzute la art. 17 lit. a)-c) şi să îl informeze de îndată pe şeful ierarhic căruia îi este subordonat direct. Acesta este obligat să ia măsurile care se impun pentru exercitarea cu imparţialitate a activităţilor specifice, în termen de cel mult 3 zile de la data luării la cunoştinţă.

(3) În cazurile prevăzute la alin. (2), la propunerea şefului ierarhic căruia îi este subordonat direct cadrul didactic sau de cercetare în cauză, se desemnează o altă persoană care are aceeaşi pregătire şi acelaşi nivel de experienţă.

(4) În cazul existenţei unui conflict de interese prevăzut la art. 17 lit. d), persoana în cauză este obligată să se abţină în a lua parte la luarea deciziilor comisiei privind speţa vizată de conflictul de interese. În această situaţie abţinerea nu este luată în considerare la stabilirea rezultatului votului.

 

CAPITOLUL V

Răspunderea pentru nerespectarea normelor de etică şi deontologie universitară

 SECŢIUNEA 1

Abateri de la normele de etică şi deontologie universitară

Art. 20

(1) Persoanele care au avut sau care au calitatea de membru al comunităţii academice şi au săvârşit abateri răspund civil, administrativ, profesional sau disciplinar, după caz.

(2) Răspunderea pentru respectarea dispozițiilor Codului de etică revine fiecărui membru al comunității universitare.

(3) Statutul de membru al comunității universitare impune fiecărui membru asumarea răspunderii pentru acțiunile sau omisiunile sale.

(4) Supravegherea aplicării dispozițiilor Codului de etică este de competența Comisiei de etică.

(5) Încălcarea dispozițiilor Codului de etică atrage răspunderea în condițiile Legii învățământului universitar și Regulamentului de ordine interioară al Universității.

Art. 21

Abaterile de la normele de etică şi deontologie în activitatea didactică şi de cercetare universitară, prevăzute la art. 12, sunt următoarele:

  1. a) confecţionarea de rezultate sau date şi prezentarea lor ca date experimentale, ca date obţinute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori ca date sau rezultate obţinute prin calcule analitice ori raţionamente deductive;
  2. b) falsificarea de date experimentale, de date obţinute prin calcule sau simulări numerice pe calculator ori de date sau rezultate obţinute prin calcule analitice ori raţionamente deductive;
  3. c) îngreunarea deliberată, împiedicarea sau sabotarea activităţii didactice sau de cercetare a altor persoane, inclusiv prin blocarea nejustificată a accesului la spaţiile destinate cercetării universitare, prin avarierea, distrugerea ori manipularea aparaturii experimentale, a echipamentului, a documentelor, a programelor de calculator, a datelor în format electronic, a substanţelor organice sau anorganice ori a materiei vii necesare altor persoane pentru derularea, realizarea sau finalizarea activităţilor didactice sau de cercetare;
  4. d) încălcarea regimului juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor prevăzute la art. 17 şi 18 şi nedezvăluirea situaţiilor de conflicte de interese sau incompatibilităţi în activitatea de evaluare;
  5. e) nerespectarea confidenţialităţii în evaluare;
  6. f) discriminarea, în cadrul evaluărilor, pe criterii prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. g) fraudarea evaluării;
  8. h) plagiatul și autoplagiatul;
  9. i) nerespectarea prevederilor şi procedurilor legale care privesc etica şi deontologia universitară, prevăzute în prezentul cod, care fac parte din carta universitară, inclusiv nepunerea în aplicare a sancţiunilor stabilite de Comisia de etică, de CNATDCU sau, după caz, de CNEMU;
  10. j) afectarea integrităţii procesului de evaluare prin nerespectarea metodelor de evaluare prevăzute în fişa disciplinei, precum şi prin examinarea de către un cadru didactic a unei persoane care îi este soţ/soţie, rudă până la gradul al III-lea, fără anunţarea prealabilă a conducerii facultăţii în vederea identificării unor posibile soluţii care să garanteze integritatea evaluării.

Art. 22

Abaterile de la normele de etică şi deontologie în activitatea de comunicare, publicare, diseminare şi popularizare ştiinţifică, prevăzute la art. 13, sunt următoarele:

  1. a) includerea în lista de autori a unei publicaţii ştiinţifice a unei persoane, fără acordul acesteia;
  2. b) publicarea sau diseminarea neautorizată de către autori a unor rezultate, ipoteze, teorii ori metode ştiinţifice nepublicate;
  3. c) introducerea de informaţii false în solicitările de granturi sau de finanţare, în dosarele de candidatură pentru abilitare, pentru posturi didactice sau de cercetare;
  4. d) neindicarea tuturor surselor utilizate;
  5. e) omiterea unor persoane implicate în activitatea de elaborare a cercetării sau creaţiei, acestea neputând să beneficieze de toate drepturile care decurg din aceasta;
  6. f) omiterea menţionării surselor de finanţare a proiectelor de cercetare în cazul tuturor rezultatelor din cadrul acelor proiecte.

Art. 23

Abaterile de la normele de etică şi deontologie în exercitarea atribuţiilor aferente funcţiilor de conducere prevăzute la art. 14 includ:

  1. a) încălcarea regimului juridic al răspunderii publice;
  2. b) utilizarea abuzivă a funcţiei pentru a obţine calitatea de autor sau coautor al publicaţiilor persoanelor din subordine;
  3. c) abuzul de autoritate pentru a obţine salarizare, remunerare sau alte beneficii materiale din proiectele de cercetare-dezvoltare conduse ori coordonate de persoane din subordine;
  4. d) abuzul de autoritate pentru a obţine calitatea de autor sau coautor al publicaţiilor persoanelor din subordine ori pentru a obţine salarizare, remunerare sau alte beneficii materiale pentru soţi, afini ori rude până la gradul al III-lea inclusiv;
  5. e) obstrucţionarea activităţii Comisiei de etică sau a unei comisii de analiză în cursul cercetării unor abateri de la etica şi deontologia universitară;
  6. f) nerespectarea prevederilor şi procedurilor legale care privesc etica şi deontologia universitară prevăzute în lege şi în prezentul cod, care fac parte din carta universitară, după caz, inclusiv nepunerea în aplicare a sancţiunilor stabilite de Comisia de etică, de CNATDCU sau, după caz, de CNEMU.

Art. 24

Abaterile de la normele de etică şi deontologie privind respectarea fiinţei şi demnităţii umane, prevăzute la art. 15, sunt următoarele:

  1. a) nerespectarea dreptului la educaţie al beneficiarilor direcţi;
  2. b) agresiunile verbale, fizice şi tratamentele umilitoare la adresa beneficiarilor direcţi ai educaţiei sau a celorlalţi membri ai comunităţii academice;
  3. c) solicitarea, acceptarea sau colectarea unor sume de bani ori cadouri sau prestarea anumitor servicii în vederea obţinerii de tratament preferenţial sau alte avantaje;
  4. d) nerespectarea demnităţii beneficiarilor direcţi ai dreptului la educaţie şi a prestigiului profesiei;
  5. e) discreditarea profesiei, a responsabilităţii şi a încrederii conferite de societate, precum şi a obligaţiilor interne ce derivă din această încredere;
  6. f) orice formă de exploatare, hărţuirea de orice fel sau discriminarea pe motive politice, de rasă, religie, sex, orientare sexuală, origine naţională, statut marital, handicap şi/sau condiţie medicală, vârstă, cetăţenie sau alte motive arbitrare sau personale;
  7. g) lipsa de respect, onestitate, integritate, solidaritate, cooperare, cinste şi corectitudine, toleranţă, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială şi relaţii colegiale.
  8. h) pretinderea, obținerea, promisiunea, oferirea sau prestarea de favoruri de natură sexuală în legătură cu îndeplinirea sau neîndeplinirea îndatoririlor derivate din calitatea de membru al comunității academice;
  9. i) pretinderea sau obținerea de favoruri sexuale, profitând de exercitarea unei funcții de autoritate sau de superioritate derivată din relațiile de muncă sau din relații similare.

Art. 25

(1) Abaterile de la normele de etică şi deontologie aplicabile studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanţi sunt următoarele:

  1. a) abaterile de la normele de etică şi deontologie aplicabile studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanţi prevăzute la art. 16;
  2. b) afectarea integrităţii procesului de evaluare prin utilizarea de către persoanele evaluate a unor materiale folosite în procesul de evaluare care nu au fost elaborate de acestea sau utilizarea aceloraşi materiale de către acestea pentru evaluări diferite, precum şi prin nedivulgarea unei relaţii de rudenie până la gradul al III-lea inclusiv cu cadrul didactic evaluator.

(2) Studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi și altor categorii de cursanţi li se aplică în mod corespunzător dispozițiile privitoare la abateri prevăzute la art. 21 – 24.  

 

SECŢIUNEA 2

Sancţiuni pentru încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară

Art. 26

(1) Tipurile de sancţiuni aplicabile personalului didactic, didactic auxiliar şi de cercetare, inclusiv cu funcţie de conducere, pentru încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară, sunt:

  1. a) avertismentul scris;
  2. b) retragerea şi/sau corectarea tuturor lucrărilor publicate prin încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară;
  3. c) destituirea din funcţia de conducere;
  4. d) interzicerea, pentru o perioadă determinată, a accesului la finanţare din fonduri publice competitive;
  5. e) suspendarea, pe o perioadă determinată de timp între un an şi 5 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii superioare ori a unei funcţii de conducere sau ca membru în comisii de concurs;
  6. f) destituirea din funcţia didactică sau de cercetare.

(2) Tipurile de sancţiuni prevăzute pentru încălcarea normelor de etică şi deontologie universitară, aplicabile studenţilor, studenţilor-doctoranzi, cercetătorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanţi, sunt:

  1. a) avertismentul scris;
  2. b) anularea rezultatelor evaluărilor;
  3. c) pierderea dreptului de a beneficia de bursă sau orice formă de remunerare oferită de Universitate pe o perioadă cuprinsă între 6 luni și 2 ani;
  4. d)

Art. 27

În cazul în care faptele săvârşite întrunesc elementele constitutive ale unor infracţiuni sunt sesizate organele de urmărire penală competente, în condiţiile legii.

Art. 28

În activitatea didactică şi de cercetare universitară, normele de etică şi deontologie obligă personalul didactic şi de cercetare să aibă o conduită conform căreia să pună în aplicare şi sancţiunile stabilite de Consiliul Naţional de Etică a Cercetării Ştiinţifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (în continuare, CNECSDTI), nerespectarea acestora reprezentând abatere disciplinară. Hotărârile Comisiei de etică, de admitere sau respingere, pot fi contestate, în funcţie de obiectul acestora, şi la CNECSDTI, dacă nu intră în competenţa de soluţionare a CNATDCU sau CNEMU, potrivit legii şi regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora adoptate prin ordin al ministrului educaţiei.

Art. 29

Sancțiunile stabilite de Comisia de etică sunt puse în aplicare de către rector. 

  

CAPITOLUL VI

Dispoziții finale

 Art. 30

Codul de etică intră în vigoare începând cu data aprobării lui de către senatul universitar, cu majoritatea simplă a voturilor membrilor acestuia.

Componența Comisiei de etică

Președinte
Lect. univ. dr. Andrei Muraru
Membri
Lect. univ. dr. Mircea Constantin Sinescu
Lect. univ. dr. Radu Slăvoiu
Asist. univ. dr. Nadia Cantemir Stoica
Student drd. Alexandru Olănescu
Membri supleanți
Lect. univ. dr. Nicoleta Georgeta Panait
Lect. univ. dr. Otilia Elena Platon
Student drd. Cristiana Budileanu